Julkaistu , Samuli

Luokka 6a Lappeenrannan Lavolan koulusta aloitti Taped-hankkeen (tablet-pedagogiikka) innolla. iPadit olivat meille tuttuja työvälineitä, sillä koulumme yhteiset padit olivat olleet ahkerassa käytössä jo viidennellä luokalla. Nyt meillä oli vihdoin mahdollisuus käyttää padeja päivittäisessä opiskelussa ja lisäksi kantaa laite päivän päätteeksi kotiin. Käytössämme on nyt yhdeksän iPad miniä ja 13 iPad kakkosta. Lisäksi opettajalla käytössä on MacBook Air kannettava ja Apple-tv. Tässä blogissa tulen kertomaan hyviä ja haasteellisia kokemuksia ipadien käytöstä oppimisen avustajana.

Miksi iPad?

En halua varsinaisesti lähteä vertailemaan erilaisten tablettien ominaisuuksia, sillä tabletin valinta perustuu pitkälti sen käyttötarkoitukseen. Miika varmasti osaa kertoa jatkossa eri laitteiden hyvistä ja huonoista puolista enemmän. Kokeilun tuloksena omassa luokassa iPadin vahvoiksi ominaisuuksiksi ovat kuitenkin paljastuneet mm. seuraavat asiat:

- iOS- käyttöjärjestelmä on suhteellisen käyttövarma. Sitä ei saa helposti kaatumaan tai jumiutumaan. (Toki sitäkin tapahtuu.)

- Akun kesto on pitkä, kestää koko koulupäivän.

- Laite on käyttövalmis nopeasti, ei turhaa odottelua.

- Sovellusten ( Appsien) löytäminen, lataaminen ja käyttäminen on melko vaivatonta.

- Käyttöönotto ja asetusten kanssa pelaaminen sujuvat melko kivuttomasti Android-pohjaisiin laitteisiin verrattuna.

Langattomuus 

Tabletti on melko eloton ilman Wi-Fi-verkkoa. Suurin osa tabletin ominaisuuksista tapahtuu netin välityksellä, joten sellainen on luokkatilassa oltava. Luokassamme on Saimaan mediakeskuksen toimittama 4g Wlan-verkko, joka pyörittää 23 konetta yllättävän vaivattomasti. Toki "tökkimistä" tapahtuu, mutta pääosin ongelmia netin kanssa on melko harvoin. Suurimalla osalla oppilaista oli langaton verkko myös kotona ja vanhempainillan jälkeen loputkin sellaisen hankkivat. Tätä ei kuitenkaan keneltäkään velvoitettu.

Käyttöönotto

Applen tuotteet, kuten nykyään lähes kaikki verkon kanssa seurustelevat laitteet on suunniteltu henkilökohtaisiksi ja siksi niille on luotava Apple id- tunnus. Tunnuksen luominen onnistui oppilaiden kanssa vaivattomasti. Ainoastaan AppStoressa muutaman kirjautumisen kanssa oli ongelmia, mutta nekin ratkesivat kun oppilaat kokeilivat samoja asetuksia kotona. Kaiken kaikkiaan olin yllättynyt, kuinka kivuttomasti käyttöönotto saatiin toimimaan ja kuinka 50-luvulla rakennettu koulurakennus taipui palvelemaan modernin koulumaailman vaatimuksia.

Samuli 

Avainsanat: