Käyttäjän Miika kuva
Julkaistu , Miika

BYOD

Luokassani pyörähti käyntiin BYOD-hanke, jossa oppiaille tuli käyttöön kolmen eri laitevalmistajan tabletit, jotka luonnollisesti käyttävät eri käyttöjärjestelmiä. Luokkani on 16 oppilaan 3-4b Lönnortin koulussa, Lappeenrannassa. Tässä blogissa kerron kuinka hanke etenee ja minkälaisia haasteita ja mahdollisuuksia kohtaamme. Käytän blogissa sanoja "tabletti", "padi", "laite" jne. täysin sattumanvaraisesti, useimmiten tarkoitan sillä näitä luokkaani tulleita tabletteja. Kertoilen luokkani tapahtumista oppilaiden nimiä mainitsematta, mielipiteet ja näkemykset kirjoituksissa ovat omiani, eikä niitä kannata ottaa vakavasti, tai olettaa, että kukaan täys' järkinen olisi samaa mieltä.

Mikä ihmeen BYOD?

BYOD on tarkoittaa "Bring Your Own Device", eli "tuo oma laitteesi", joka on pikkuhiljaa toimistomaailmassa yleistyvä käytäntö, jossa työntekijät käyttävät työskentelyyn omia henkilökohtaisia tietokoneitaan, puhelimiaan ja tablettejaan - työntekijöitä ei näin tarvitse kouluttaa laitteiden tekniseen käyttöön ja samalla ehkä säästetään jokunen euro laitehankinnoissa. Koulumaailmassa BYOD tarkoittaa samaa asiaa, eli ehkäpä jatkossa opetuksessa voidaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita. Taped-hankeessa minun luokassani pilotoidaan (ensimmäisenä Suomessa) tätä mahdollisuutta, joskin hieman muokattuna: kaikille luokkani oppilaille tuli käyttöön tabletti (joko iPad Mini, Surface 2 tai Galaxy Tab 3 - linkkien takaa löytyy laitevalmistajien sivut laitteista, jos niihin tutustuminen kiinnostaa), joita hyödynnetään oppimisessa niin paljon, kuin mahdollista.

Alkuhaasteita

Luokkani vanhemmat ottivat hankkeen avosylein vastaan, mistä suuri kiitos heille! Myös oppilaat ovat (ei niin kovin yllättäen) äärimmäisen innoissaan siitä, että heillä on käytössään "OMA PADI, JOHON MYÖ SAADAAN LADATA PELEJÄ!", kuten eräs... Tai noh, oikeastaan kaikki luokkani oppilaat asian ilmaisivat.  Nyt kun tylsät alkulätinät on käyty, pääsemme itse asiaan, eli laitteet ovat olleet aktiivisessa käytössä ensimmäisen viikon ja jo tämän viikon aikana olemme törmänneet jos jonkinlaisiin ongelmiin ja haasteisiin.

Käyttöönotto. Ensimmäiset haasteet liittyivät käyttöönottoon, lukuisista ongelmista johtuen laitteet saatiin oppilaille vasta juuri ennen joululomaa ja jätinkin laitteen käyttöönoton vanhempien ja lasten yhdessä tehtäväksi, valtaosalta tämä onnistui hyvin, mutta jo ensimmäisenä iltana oli puhelimeni soinut lukuisia kertoja ja olin päässyt neuvomaan monien käyttöönottoon liittyvien kysymysten kanssa. Esimerkiksi laitetta yritettiin rekisteröidä lapsen syntymäajalla, mitä laite ei alaikäisyyden vuoksi hyväksy - tämän jälkeen jos vuosilukua vaihtaa, niin kone ilmeisesti tulkkaa tämän olevan huijausyritys, eikä päästä kirjautumaan, ennen kuin sen käynnistää uudelleen ja täyttää aluta alkaen täysi-ikäisen syntymäajalla. Olin myös antanut puutteelliset ohjeet, sillä luottokortin syöttämistä kyseltiin ja oltiin huolissaan, ettei lapsi pääse käyttämään luottokortia ilman vanhemman lupaa - luonnollisestikaan kenenkään vanhemman luottokorttitietoja ei näihin laitteisiin tarvita (tai edes haluta), ihan jo senkin takia, ettei vahingossa saada aikaan yllätyslaskua.

WLAN. Kaikki hankitut laitteet käyttävät vain Wi-Fi-verkkoa, eli kotona käyttöä varten tarvittaisiin WLAN, jota tietenkään kaikilla ei ole - hankkeen taustalla vaikuttaa Opetushalituksen lisäksi myös Saimaan Mediakeskus, joka hankkii laitteet ja antaa niihin teknistä ja pedagogista tukea. Niihin koteihin, joissa ei omasta takaa ole WLAN:ia pyrkii Mediakeskus järjestämään sen, mutta tämä ei vielä tässä vaiheessa ole valmis ja siihen pohditaan parhaita ratkaisuja. Vastaavat tilanteet on luonnollisesti huomioitava esim. kotitehtävien kanssa - hankala on kotoa ladata tehtäviä pilvipalvelimeen, jos ei ole verkkoa, mihin padilla pääsisi.

Unohtuneet salasanat/käyttäjätunnukset. Kun jotakuinkin kaikki laitteet oli saatu käyttöönotettua (ainakin sen verran, että jokaisella oli käyttöön tarvittava ID ja koneen ohjelmia pystyi käyttämään) siirryimme yhdenlaisista ongelmista toisiin: luonnollisesti kolmos- ja nelosluokkalaisilta oli jo unohtunut sähköposteja, salasanoja, laitteisiin syötettyjä turvakysymyksiä jne. Mutta nämä oli helposti hoidettuja, Wilman kautta viestittely, vanhemmille soittelu ja uusien sähköpostien/tunnusten luominen ei vaatinut muuta kuin hieman aikaa ja kärsivällisyyttä - ja rehellisesti sanoen, olen todella yllättynyt miten vähän näitä unohtumisia kaikkiaan on tähän asti ollut!

Narrator. Hieman yllättävämpiä ja mielenkiintoisempia ongelmia, ovat tarjonneet mm. yhdessä Surfacessa toistuvasti ilmenevä ongelma, jossa puhesyntetisaattori ("Narrator") menee minulle epäselvästä syystä päälle, jonka jälkeen oikeastaan ainut tapa saada laite taas käyttökuntoon on hard reboot, eli sammuttaa laite pitämällä molempia nappeja pohjassa noin parikymmentä sekuntia. Tuo "Narrator"-ominaisuus tuntuu kyllä näppäimettömässä padissa niin turhalta, kuin mikään vaan voi olla ja olisin kovin kiitollinen, jos joku kertoisi kuinka tuon saa kytkettyä niin, ettei se tule päälle mistään. Käytännössähän tuo Narrator tekee sen, että painaessasi näytöltä mitä tahansa näppäintä, ruutua tai tekstiä se kertoo jenkkiaksentilla mitä siinä suomeksi lukee, eikä näytöllä näkyvän näppäimistön käytöstä tule mitään, kun ennen painalluksen hyväksymistä se ilmoittaa, että k-kohdassa on "kei!" tai "syötä salana" on jotain, mikä kuulostaa lähinnä demonin manaamiselta. Tähänkin ongelmaan onneksi googlella löytyi tuo hard reset, joka on ainakin jonkinlainen ratkaisu... Ei tätä kuitenkaan ole tapahtunut, kuin ehkä 4-5 kertaa.

Lukittuminen. Toinen Surfaceen liittyvä ongelma oli puuntakainen lukittuminen yhdessä laitteessa - mikään näppäin ei tehnyt mitään, eikä näyttö reagoinut mihinkään - siinä näkyi koko ajan lukitusnäytön taustakuva ja infor kellonajasta jne. Windowsin kotinäppäin antoi värähdyksen, kun siitä painoi, mutta mitään ei tapahtunut, edes hard reset ei alkuun purrut, tai sitten vain kärsivällisyyteni loppui kesken, ennen kuin se ehti tapahtua, mutta hard resetillä Mediakeskuksen Jukan maagisissa sormissa tästäkin ongelmasta lopulta päästiin.

!España. Yhden Galaxy Tabin jouduimme vaihtamaan uuteen akkuongelmien vuoksi yhdessä iPadissa oli pääsykoodi mennyt lukkoon, mutta näistä kaikista selvittiin. Ainut ongelma, mihin en vielä ole löytänyt vastausta on hieman turhankin kansainvälinen DropBox. Otimme iPadeihin ja Galaxyihin käyttöön DropBoxin (ja Surfaceihin SkyDriven) tiedostojen siirtelyä varten, kaikissa muissa käyttöönotto meni melko kivuttomasti, mutta yksi iPad jostain minulle täysin käsittämättömästä syystä ottaa DropBoxin oletuksena käyttöön Espanjaksi, enkä ole löytänyt asetusta, mistä tuon saisi kytkettyä johonkin hieman tutumpaan kieleen. Laite itsessään toimi Suomenkielellä, DropBoxin verkkosivulta katsottuna kieli on Englanti - mutta ladattu app on vain ja ainoastaan espanjaksi. Appin poistaminen ja uudelleenasennuskaan ei auta - ja kaikki muut ladattavat appit tulevat englanniksi tai Suomeksi... Tätä pitää vielä pähkäillä - ellei joku lukijoista tiedä vastausta?

Eiköhän siinä ollut tarpeeksi tältä erää, seuraavassa postauksessa avaudun teille erinäisistä hienouksissa mm. LTE-modeemin käyttöönotosta, SkyDrivesta sekä Miracastista, kiitoksia mielenkiinnosta ja palatkaa pian, pyrin kirjoittelemaan seuraavan merkinnän mahdollisen pian, nyt on kuitnekin aika lähteä juhlistamaan kaverin merkkipäivää, over and out!

Avainsanat: