Luokassamme käytetään ahkerasti Book Creator-sovellusta. Mutta mitä uutta se tuo oppimiseen paperivihkoon verrattuna? Ajatusleikkinä hieman oppimisen tallentamisen historiaa, hyvine ja huonoine puolineen.

Luokassamme käytetään ahkerasti Book Creator-sovellusta. Kyseessä on iPad-sovellus, jolla voi luoda oman "virtuaalikirjan".

Mutta mitä uutta se tuo oppimiseen paperivihkoon verrattuna? Ajatusleikkinä hieman tiedon tallentamisen historiaa, hyvine ja huonoine puolineen.

Aloitetaan Savitaulusta

Hyvät puolet:

Pieninä paloina helppo kannettavuus

Kosketusnäyttö

Ekologinen

Huonot puolet:

Merkkien korjaamisen hankaluus

Sotkuisa

ROM-muisti. Ei muokattavissa.

Paperi

Hyvät puolet:

Kevyt

Taiteltava

Lyijykynän kanssa hyvin toimiva kosketusnäyttö, vrt muste.

Oikein kierrätettynä ekologinen

Huonot puolet:

Tekstin muokkaaminen sotkuisaa

Kuvan liittäminen hankalaa, leikkaa ja liimaa-toiminto vaatii aikaa ja kädentaitoja

Vaikeasti liikuteltava tiedostopino kasautuu opettajan pöydälle

Ei voi jakaa monille yhtäaikaa

Tiedoston siirtäminen pitkiä matkoja vaatii postipalvelun tai hyvin koulutetun kirjekyyhkyn

Liikkuvan kuvan ja äänen lisääminen hankalaa, ellei mahdotonta

Pöytäkone:

Hyvät puolet:

Taipuu monenlaiseen tekstin ja median tuottamiseen, esittämiseen ja muokkaamiseen

Tieto on tallennettavissa ja siirrettävissä esim. pilvipalveluun

Huonot puolet:

Kuluttaa virtaa

Mobiilius. Siellä käyttäjä, missä kone

Kanettava, tabletti, älypuhelin, biosiru, nanosellu....mihin tämä vielä johtaakaan?

Ja takaisin asiaan.

Esim. Fyken Book Creator- kirjat luokassamme näyttävät tältä:

 

Eli teksin lisäksi "vihkoon" voi liittää esim. kotona tehdyn videon, jossa tutkitaan leivinjauheen sekoittamista veteen.

Kuvien alapuolelle on merkattu koulussa indikaattoripaperilla tutkitut PH-arvot.

Lisäksi sitä voi käyttää mm. portfoliona käsityön ja kuvaamataidon opetuksessa.

 

Showbieen tallennetuna, kirjan voi siirtää omaan iBooksiin ja takaisin. Eli se on loputtomasti muokattavissa ja jaettavissa edelleen. Opettaja voi siirtää luokan kirjat omaan "hyllyynsä" arviointia varten.

 

Samuli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avainsanat: