Kun laitteita on useita erilaisia on muutamassa kuukaudessa joutunut nielemään pettymystään turhan monta kertaa, kun joku upean tuntuinen alusta ei vain toimi syystä tai toisesta. Kun yrittää tarpeeksi useasti, niin välillä löytyy myös monipuolisia, helppokäyttöisiä ja vakaasti toimivia palveluita. Näistä oivallinen esimerkki on Padlet.

Padletin perusidea on simppeli: käytössä on seinä, johon pysty lisäämään tekstiä, kuvia, linkkejä ja tiedostoja - seinän taustaa pystyy muokkaamaan mieleisekseen ja käyttäminen tosiaan on niin yksinkertaista, kuin voi toivoa. Tässä vaiheessa tämä ehkä kuulostaa Facebookilta, mutta jutun juju onkin siinä, että samaa seinää pystyy muokkaamaan useampi käyttäjä samaan aikaan ja muutokset päivittyvät (ainakin lähes) reaaliajassa. Hieno ominaisuus on myös seinän yksityisyyden rajaaminen: seinästä saa joko täysin julkisen, sen voi piilottaa linkin taakse niin, että sen löytää vain linkin tietävät, seinän saa myös salasanan taakse tai täysin yksityiseksi.

Padletin yksinkertaisuus on myös sen vahvuus: käyttömahdollisuuksia rajoittaa oikeastaan vain mielikuvitus. Löysin palvelun vasta äskettäin, mutta olemme sitä kokeilleet jo useampaan tehtävään ja hyvin pienien alkuvaikeuksien jälkeen palvelu on toiminut aivan loistavasti! Kuten aiemmin kerroin oppilaat kirjoittavat päivittäin 50 sanaa erilaisilla teemoilla - pieni ongelma tuossa systeemissä oli tekstien tarkistaminen: jokaisen tekstit ovat omissa kansioissaan DropBoxissa tai OneDrivessa ja niissä navigointiin on kulunut aikaa turhaan, kun taas nyt oppilaat kirjoittavat tekstit samaan paikkaan ja voin helposti käydä läpi kaikki tekstit ilman turhaa ajanhukkaa.

Siinä missä edellinen kohta auttaa lähinnä minua opettajana, niin yhteistyömahdollisuudet Padletissa auttavat oppilaita: ryhmätyön tiedonetsintävaihe tehostuu, kun tiedot saa kerättyä välittömästi yhteen paikkaan ja työskentelyä on helppo jatkaa myös kotona. Ryhmät ovat jo aloittaneet työskentelyä esimerkiksi viljelykasveista, Suomen linnuista tai kaloista. Padlet ohjaa oppilaite tehokkaaseen työskentelyyn, kun jokainen näkee suoraan, että "Jaa, Mikko etsii jo tietoa kaurasta, minä voisinkin ottaa ohran vastuulleni". Padlet toimii erinomaisesti myös siinä, että yhdellä ohjelmalla voi tehdä oikeastaan kaiken: tiedonkeruu, tallennus ja esittäminen onnistuu niin, että voimme keskittyä puhtaasti opiskeltavaan asiaan, eikä aikaa kulu padien ongelmien kanssa painimiseen

Vielä kolmas jo kokeiluun otettu käyttötarkoitus padletilla on yhteiset tarinat. Tänään oli ensimmäinen päivä, kun 50 sanaa päivässä -tehtävässä teemana oli tarina, jonka aloitin "Olipa kerran..." ja oppilaat jatkavat tarinaa haluamaansa suuntaan ehtimisjärjestyksessä  - tänään oli myös ensimmäinen päivä opettajanurallani, kun oppilaat lähtivät juosten kotiin, koska oli kiire päästä tekemään kotitehtäviä...

Näppärä ominaisuus padletissa on myös se, että seinän saa muokattua toimimaan joko niin, että kaikki postaukset tulevat siistiksi, twitterin kaltaiseksi ketjuksi, joka sopii esimerkiksi juuri yhteiskirjoitettuun tarinaan tai postaukset voi sijoitella vapaasti, joka taas sopii vaikkapa noihin tiedonetsintäprojekteihin - pieni puutos on se, että ainakaan vielä en ole löytänyt kuinka saisin postaukset liitettyä toisiinsa käsitekarttamaisesti, mikä helpottaisi asioiden hahmottamista... Uskoisin, että tämä tulee ohjelmaan piakkoin tai on jo siellä, mutta en vain vielä ole keksinyt kuinka sitä käytetään.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Padlet on tähänastisista ohjelmista, alustoista ja appeista selkeästi positiivisin yllätys: se toimii mukisematta kaikilla padeilla (ja myös tietokoneella) on oppilaillekin helppokäyttöinen ja avoimuutensa vuoksi todella monipuolinen. Rekisteröinti ei vie kymmentä sekuntia kauempaa ja seinän yksityisyyttä on helppo säätää. Yksinkertaiset ideat ovat usein parhaita.