Mediassa on noussut esille vanhempien huoli lasten käyttämästä ruutuajasta ja tablettien tehdessä tuloaan myös kouluihin on vanhempien pelko lasten passivoitumisesta ihan aiheellinen. Järjestimme Mediakeskuksen luokkani vanhemmille vanhempainillan ja myös tuolla nousi toive, että koululla mietittäisiin tapoja, joilla tablettien avulla saataisiin lapsia ulos ja liikkumaan.

Olen ehtinyt ajatusta kypsytellä vasta vähän aikaa, mutta jo nyt olemme päässeet hyödyntämään tabletteja luonnossa liikkumiseen ja liikuntaan. Olen jo aiemmin kertonut luokkamme 50 sanaa päivässä -tehtävästä ja tämän yhdistäminen kevääseen oli todella helppoa! Nyt luokkani oppilaat lähtevät padin kanssa liikkeelle, etsivät luonnosta kasvin, linnun, puun tai muun elävän luontokappaleen, josta he ottavat kuvan ja etsivät tietoa. Kuvat ja löydetyt tiedot laitetaan kunkin oppilaan henkilökohtaiselle Padlet-seinälle, josta pikkuhiljaa kevään edetessä muodostuu eräänlainen "kasviportfolio", jossa on kasvien lisäksi myös jonkin verran eläimiä ja puita, joita perinteiseen kasviportfolioon olisi hitusen hankalampi saada.

AInakin alkuun oppilaat ovat suhtautuneet tähän innolla ja oman koiran kuvaamisesta ollaan päästy jo lähimetsään ja sen kasveihin sekä puihin. Löydetyn tiedon taso on vaihdellut kovasti suoraan wikipediasta kopioidusta, hyvin puhekielisen ja arvailunvaraisen kautta oikeasti itse lähteiden perusteella tuotettuun tekstiin. Näiden lyhyiden tietopakettien kautta pääsemme mukavasti myös äidinkielessä käsittelemään erilaisten tekstien tuottamista, lähdekritiikkiä ja niin edelleen. Päätin myös lisätä hieman kilapiluelementtiä tehtävään ja lupasin palkita pari seinää, joihin on tosissaan panostettu.

Toinen oppilaita äärimmäisen kovasti innostanut liikuntakokeilu on pienissä ryhmissä kuvatut ja editoidut parkour-videot - oppilaat juoksivat ryhmissä vuorollaan hikipäässä toisen kuvatessa kokeillen uskaliaita vaultteja, rolleja, dynoja ja pressuja (älkää kysykö, en minäkään tiedä...) Oppilaat myös katsoivat hyvin mielellään pätkiä, jotka oli kuvattu ja huomasivat videolta asioita, joita lähtivät itsenäisesti korjaamaan. Tulemme käyttämään kuvaamista hyödyksemme myös muissa lajeissa - tabletin avulla videon saa nopeasti näytettyä kohteelle ja esimerkiksi liikeratavirheet on paljon helpompi korjata, jos näkee ulkopuolelta missä menee vikaan. 

Tabletti voi varmasti passivoida käyttäjäänsä sohan perukoille, mutta se voi oikein ohjeistettuna myös kannustaa liikkumaan ja ulkoilemaan - ei muuta kuin 3-4b-luokan ottamien ja muokkaamien Parkour-kuvien myötä kokeilemaan!

Kuvat: 
3-4b

Avainsanat: